Identiteit
Een open christelijke identiteit
CBS De Wieken is een open Christelijke basisschool. Respect voor elkaars geloof en elkaars mening is hierin belangrijk. We zaaien, maar hoeven niet te oogsten. Hiermee willen we kenbaar maken dat iedereen mee doet met de onderdelen van de godsdienstles, maar dat het goed is dat je zelf bepaalt wat je met de opgedane informatie over de verhalen en liederen doet. We hebben respect voor iedereen die op onze school zit, of je nu wel of geen christelijk geloof of christelijke achtergrond hebt.
We laten de kinderen kennis maken met bijbelverhalen, bidden met de kinderen en zingen christelijke liederen. Dit doen we met behulp van de methode Trefwoord. We vinden het belangrijk om met elkaar te vieren: het Kerst- en het Paasfeest worden gevierd met elkaar, leerlingen, ouders en leerkrachten.
Als inspiratiebron staat de boodschap van de Bijbel centraal: het verhaal van God en Jezus, met belangrijke en kansrijke boodschappen over de Bijbelse normen en waarden, die we belangrijk vinden en waar we aandacht aan willen besteden, zoals geborgenheid, eerlijkheid, naastenliefde, aanvaarding, veiligheid, gehoorzaamheid en verantwoordelijkheid. Ook laten we ons inspireren door verhalen van mensen die weg wijzend zijn in respect en vredevolle omgang met elkaar. We voeren gesprekken met kinderen en hierdoor koppelen we de boodschap uit de Bijbelverhalen aan het leven van elke dag.
We begeleiden en ondersteunen de kinderen bij het verkennen, bewustmaken en verrijken van hun wereld. Zo komen ze allerlei vragen tegen, zoals: wat is eerlijk, wat heeft zin, waar is mijn overleden opa, wat betekent God voor mensen, waarom heeft niet iedereen genoeg te eten, waarom pesten mensen elkaar, enzovoort. Het zijn levensvragen van alle tijden waarop verhalen uit verschillende tradities (onder andere de joodse en christelijke traditie) in de loop der eeuwen ook een antwoord zochten. We vinden het belangrijk dat elk kind leert dat ieder mens gelijkwaardig is. Het leven is waard om geleefd te worden en we willen kinderen leren daar zelf verantwoordelijk voor te zijn. We willen kinderen ook leren zich verantwoordelijk te voelen voor het milieu waarin ze leven. Liefde tot God, de medemens en de omgeving.
We spelen in op een veranderende maatschappij, die steeds meer diversiteit aan godsdienstige achtergronden en culturen in zich bergt. We leren kinderen respect te hebben voor elkaar en voor andere godsdiensten en culturen in onze samenleving. We bespreken kenmerken van de verschillende godsdiensten, zodat kennis tot begrip kan leiden. We dagen hen uit om zelf keuzes te maken voor hun handelen. De Bijbelverhalen maar ook eigentijdse verhalen worden gebruikt als bron en kunnen kinderen inspireren, aan het denken zetten om er vervolgens met elkaar in de klas op te reflecteren. Dat geeft hen houvast, vertrouwen en perspectief, op weg naar de toekomst.
Geloof is voor iedereen heel persoonlijk, wat voor de één prettig is, is dat voor de ander niet. Daarom zullen we als leerkracht ook spreken in de vorm van ‘wat ik denk, ik vind en ik geloof’, om ruimte te geven aan de ander. Het gesprek hierover is boeiend en belangrijk. Iedereen die de identiteit van onze school respecteert is van harte welkom op onze school.